Falk Media fyller 5 år
En milepæl, og absolutt ikke noe som kan tas som en selvfølge. I 2019 etablerte jeg Falk Media for å dekke et behov som på den tid ikke var tilstrekkelig dekket, nemlig å forvalte eksisterende kommunikasjon i ulike digitale medier. Planen var altså ikke å utvikle kommunikasjonsplattformer og design, men å hjelpe med å plassere annonser og øvrig synlighet i de digitale kanalene som målgrupper faktisk oppholdt seg.
Helt i begynnelsen var intensjonen min å bare drive Falk Media som enkeltperson, uten kontor, og jobbe med laptop og mobiltelefon fra ulike caféer i Kristiansand. Jeg startet gjerne på caféer som hadde gratis påfyll av kaffe, slik at jeg slapp unna med å kjøpe en kopp om morgenen. Selvfølgelig måtte jeg høre om det var greit for caféene, og det var det! De synes bare det var positivt med folk i lokalene.
Nå teller vi hele syv ansatte i Kristiansand, og har allerede planer om å spre selskapet til andre byer i form av en franchise-modell som nå er under utvikling. I tillegg ligger planer om å videreutvikle og forme en allerede eksisterende Academy-løsning som begynte å ta form etter ett års drift, i 2020. Det er helt absurd å tenke på at Falk Media nå har passert den beryktede femårsgrensen. En slags milepæl, nesten som en konfirmasjon, der selskapet “trer inn i de voksnes rekker” som et etablert selskap.
Falk Media er bygget av flere
Falk Media er mer enn bare meg. Faktisk merker jeg at bedriften begynner å klare seg mer og mer uten meg. Folkene her er helt rå, og hele gjengen bærer selskapet på en mesterlig måte. Det er ingenting som gleder meg mer enn å høre “Åh, så kult! Jobber du hos Falk Media? De er jo kjempeflinke, jeg kjenner X som også jobber der!”. Nå består Falk Media av Jan Eric Heiseldal, Tonje Vestøl, Kristina Hoel, Marte Lohne og undertegnede som faste ansatte. I tillegg har vi dyktige trainees og deltidsansatte i Marion Bjørndal Søviknes, og snart Daniela Lozano og Eline Grønlid. Hele åtte mennesker totalt som i dag former Falk Media.
Som nevnt, så er det mange som har vært med å bygge Falk Media. Våren 2020 fikk jeg en telefon fra Jan Eric Heiseldal som var nysgjerrig på et innlegg jeg hadde lagt ut om en deltidsstilling og trainee-plass. Stillingen var betalt, men ville ikke gi mer enn omkring 20 % stillingsprosent. Han lurte på om han og hans fem kompiser fra studiet “Markedsføring og Ledelse” på UiA kunne dele på denne stillingen. Fullt klar over at det ville bli veldig lite penger fordelt på hver enkelt av dem, og med kreative innspill fra Jan Eric, fant vi en løsning som gjorde at Falk Media hadde sine første seks trainees i perioden 2020/2021. Gjengen lærte masse gjennom “learning by doing” og ekte case, og ble en god og viktig ressurs etter hvert som året gikk. Falk Media hadde ikke vært det samme uten Jan Eric Heiseldal, Simon Ilebekk Gilje, Arthur Stulien, Even Nordbø, Tore Ruth og Fredrik Modal. Selv om det var en slags overdose av testosteron, hadde vi noen fantastiske tider med faget digital markedsføring.
Den første fulltidsansatte kom fra denne gjengen. Simon Ilebekk Gilje viste seg som en maskin med unik teknisk kompetanse og god markedsføringsforståelse. Han var fleksibel, effektiv og flink med kundene. Jeg kunne stole på at dersom Simon fikk en oppgave, så ble det gjort. Sånn var det bare, han leverte alltid. Etter hvert fikk vi også inn Jan Eric fra denne gjengen, som jobbet side om side med Simon helt til Simon valgte å takke ja til et tilbud i hjembyen sin Stavanger. Jan Eric har blitt en av bærebjelkene til Falk Media, og har også kjøpt seg inn i selskapet for å bli partner. Han er en av de smarteste jeg kjenner, og har en fantastisk egenskap når det kommer til å forstå både kunder og kolleger sine behov.
Våren 2022 ble Marte Lohne ansatt som daglig leder. Jeg innså at ledelse var et fag som måtte respekteres for det det er, og at dette faget ikke fikk den oppmerksomheten det fortjente. De ansatte ble ikke fulgt godt nok opp, ettersom jeg jobbet mest med kunder og fag. Marte hadde hele tiden jobbet i kulissene, og støttet meg med alt av regnskap og mye av det administrative. Ettersom hun i tillegg hadde ledelse og HR som spesialisering fra studier, var veien kort til å få en dedikert og god leder i teamet. Jeg kunne endelig fokusere på fag igjen.
Neste trainee på banen var Tonje Vestøl. Hun var, etter min mening, den beste studenten på Noroff sitt studie i Digital Markedsføring. Tonje fikk opplæring av Simon, Jan Eric og meg. Tonje er en skikkelig menneskekjenner og et unikum når det kommer til digital markedsføring. Hun er kreativ og analytisk, og innehar en kombinasjon av kompetanse som er av de sjeldne. Etter å ha levert som bare rakkeren, lært mye og kommet med gode innspill til oss andre, åpnet det seg en mulighet da Simon flyttet hjem. Hun trådte rett inn i stillingen med bravur, og er i dag en viktig del av Falk Media som kundene og kollegene digger.
En person som kundene ikke treffer så ofte, men som effektivt jobber i kulissene, er Kristina Hoel. Fra sitt hjemmekontor i Vågsbygd, har hun bidratt med alt fra websideproduksjon i Squarespace og HubSpot til gode oversikter i monday.com, artikkelskriving, annonseoppsett og optimalisering. Hun jobber effektivt, og det er svært få som innehar den samme strukturen som Kristina har. Hun er ekstremt nøye, og det er bra!
Jeg vil også trekke frem Marion Bjørndal Søviknes, en superskarp student som har vært inne som trainee gjennom Falk Academy fra 2023 til nå. Fantastisk lærevillig, og også en viktig ressurs som har bidratt med mye positivt til selskapet det siste året. Hennes struktur, kreativitet, smartness og humør er noe helt eget. Kundene og kollegene digger henne, og Marion skal absolutt ta til seg at hun har vært en del av Falk Media sin suksess til nå!
Nå ser vi frem til en periode der Daniela Lozano og Eline Grønlid går inn som trainees i 2024/25, noe jeg virkelig gleder meg til! Jan Eric står i spissen for å lede dem og gi dem caser å løse. Av det jeg har sett til nå, er jeg sikker på at de kommer til å levere. Det er bare opp til oss å sette dem på en god kurs.
Selv om fem år er over, og Falk Media nå trer inn i de voksnes rekker blant andre bedrifter på Sørlandet, er det fortsatt masse igjen. Vi har ingen sluttstrek, veien er målet. Det neste på planen er å videreutvikle Falk Academy, for å bidra med mer kunnskap i både bransjen og skolen. I tillegg ser vi utover i landet, med ambisjoner om å starte franchise-avdelinger andre steder.
Da jeg startet dette i 2019, var det ikke i mine fjerneste tanker at dette skulle bli potensialet, men det ble det. Nå er det bare å kjøre på, men bygge sten for sten. Vi har ikke hastverk, Falk Media skal fortsette å vokse stødig. Selv om falken er verdens raskeste rovdyr, betyr det ikke at den er uforsiktig. Vi skal agere der markedet trenger oss, og vi skal gjøre det med kvalitet og forståelse. Vi trenger ikke mer enn 10 % galskap for å beholde stabilitet samtidig som vi utvikler oss. Det har vært litt av strategien fra start, og det kommer til å være strategien i mange år fremover. Dersom vi bruker 90 % av tid og kost på det vi vet fungerer, kan vi leke med nye horisonter med de 10 % som er igjen. Plutselig oppdager vi det neste store, og kan gradvis, raskt og kontrollert utvikle oss på vegne av eget og kunders selskap.
Helt til slutt vil jeg bare takke alle som har vært en del av de første fem årene. Samarbeidspartnere, kunder, familie og venner. Dette er alt annet enn et one man show, det er miksen av alle som har skapt Falk Media. Dere er mange hundre mennesker, kanskje tusenvis, som har vært involvert i en eller annen sammenheng. Tusen millioner takk til dere alle. Dere er virkelig fantastiske!
Med 🫶-lig hilsen fra gründer Kristian L. Thomassen